Skitouring jak sami pewnie wiecie potrafi być bardzo zróżnicowany ze względu na to jak ludzie go uprawiają. Każdy w górach szuka czegoś dla siebie, a narty często odzwierciedlają Twój charakter. Więc zanim zaczniesz zastanawiać się nad porównywaniem modeli to zastanów się dobrze do czego dokładnie potrzebujesz swoich dwóch desek. Nie chodzi tylko o długość narty, ale o jej szerokość, grubość, kształt, no i oczywiście wagę. Każdy z tych czynników ma znaczenie, a dzięki poznaniu ich wpływu będziesz mógł/mogła wybrać odpowiednią nartę dla siebie.
Przykładowo, jeśli planujesz robić tyle samo wycieczek pod górę, co zjazdów i liczy się dla Ciebie wyrypa w górach to rozważ narty, które są lżejsze pozwalające łatwiej podchodzić. Musisz wziąć też pod uwagę teren, po którym będziesz jeździć, czy częściej jeździsz po twardym śniegu, czy może po lekkim puchu? A może chcesz mieć narty przejściowe na zmienne warunki? Teren, po którym jeździsz, będzie miał wpływ na szerokość, kształt i wagę nart, które wybierzesz.
Pod uwagę musisz wziąć nawet to jak jeździsz na nartach i jakim typem narciarza jesteś. Czy jeździsz bardziej agresywnie, czy może zjazd oznacza po prostu wyluzowanie się po dobrej wyrypie. Oczywistym wydaje się, że musisz wziąć pod uwagę swoją wagę, styl oraz umiejętności jakie prezentujesz na śniegu.
Wiązania i buty w skitouringu wciąż podlegają zmianom, więc wraz z zakupem nart zwróć uwagę na wiązania jakie kupujesz. Czy są one kompatybilne z resztą sprzętu i czy będą ze sobą dobrze współpracować. Więcej informacji o rodzajach i o tym jak dobrać wiązania znajdziesz tutaj. Z kolei w tym poradniku znajdziesz ogólny opis nart, ale zawsze warto przed zakupem skontaktować się z osobą doświadczoną, która spojrzy na Twój zakup obiektywnie.
Możemy wyróżnić dwie do trzech kategorii, jeśli chodzi o szerokość dwóch desek. Narty wąskie i lekkie do skitouringu, ciężkie i szerokie narty freeridowe oraz superlekkie narty zawodnicze.
Narty skitourowe
Jeśli planujesz spędzać swój czas zdobywając kolejne metry pod górę, a zjazdy będą tylko dopełnieniem wybierz narty lżejsze i bardziej zwinne, aby móc efektywnie wspinać się pod górę. Jeśli jednak Twoim głównym celem jest zjazd lub łapanie dużych prędkości, nie chcesz rezygnować z mocy i stabilności podczas zjazdu, wybierz szersze narty o większej masie. Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru narty do jazdy poza stokiem jest jej szerokość pod butem/w talii. Zazwyczaj narty do skitouringu są węższe niż do freeride’u i mają do 95mm szerokości pod butem. Często spotykaną szerokością nart wśród skiturowców to 88 milimetrów, ale zdarzają się też węższe modele. Takie narty pozwalają na dłuższe wycieczki i bardziej wydajne podchodzenie pod górę. Dzięki swojej szerokości łatwiej pozwalają na szybkie przejście z krawędzi na krawędź, a ich konstrukcja lepiej jest dostosowana do twardych zbocz lodowcowych czy skonsolidowanego późnowiosennego śniegu. Zdecydowanie ich największą wadą jest fakt, że nie zachowują się idealnie w puchu i częściej się w nim zapadają zamiast zostawać na powierzchni. Jest to typ narty, który jest dobry dla początkujących osób, które chcą przeżywać całodzienne wycieczki w górach. Bardzo dobrze współgrają z wiązaniami pinowymi i kingpinowymi. Długość narty powinna być podobna do tradycyjnej zasady, że czubek narty powinien znajdować się pomiędzy oczami, a brodą. Narta będzie lżejsza i lepsza do podejść.
Narty freeridowe
Zdecydowanie cięższe, szersze i mocniejsze narty. Tworzone są dla tych osób, które bardziej niż podchodzeniem zainteresowane są zjazdami poza trasami. Przyjęło się mówić, że narty powyżej 95mm w talii to narty bardziej zjazdowe/freeridowe. Cięższa konstrukcja niesie za sobą pewne zalety, ale jak zawsze to bywa, także wady. Każda osoba wychodząca poza stok wie jak ważna przy podejściach jest waga, a przy każdym z tysięcy kroków ta dodatkowa waga wymaga dodatkowego wysiłku. Takie narty dzięki większej powierzchni świetnie radzą sobie w głębokim śniegu, co często daje poczucie surfowania na białym puchu. Dzięki ich wadze ich prowadzenie jest pewniejsze, a zjazdy szczególnie w dłuższych skrętach przyjemniejsze. Wszystko jednak ma swoje wady, ponieważ są zdecydowanie cięższe przez co wycieczki typowo skitourowe wymagają od nas większego wysiłku. Osoba w pełnym sprzęcie pod freeride (narty, buty, wiązania) potrafi ważyć nawet dwa kilogramy więcej niż osoba w stroju skitourowym. Im bardziej ktoś jest nastawiony na zjazd tym bardziej będzie wydłużać swoją nartę, ale w tej kategorii często dobiera się narty do okolic wysokości czoła, czasami nawet i czubka głowy.
Jeśli wciąż nie wiesz czego szukasz to warto spróbować wypożyczyć oba typy nart i spróbować dwóch różnych od siebie sposobów spędzania czasu poza trasą. Z kolei osoby, które chciałyby mieć sprzęt do wszystkiego powinny szukać kompromisu pomiędzy szerokością narty, a także jej wagą. Kolejnymi sekcjami, gdzie te różnice są mocno uwidocznione to buty i wiązania, gdzie znowu każdy z typów ma podobne zalety i wady, a wraz z doświadczeniem będziemy mogli określić jakiego typu nart potrzebujemy.
Trzecim typem, który został tutaj potraktowany nieco po macoszemu to narty do wyścigów lub wspinaczki, w której celem jest jak najszybsze podejście, jazda na długich dystansach lub zdobycie szczytu z nartami przypiętymi do plecaka. Wtedy priorytetem staje się waga i to, aby mieć jak najlżejszy system. Stąd możemy zaobserwować trend coraz większego odchudzania nart zawodniczych poprzez ich skróconą długość, wąski profil oraz użyte superlekkie materiały.
Każda z nart jest inna, ma swój charakter i to jak się prowadzi. Dobór zależy od naszych upodobań, ale jak sami pewnie wiecie nie ma dwóch takich samych wyjść, więc żadna narta nigdy nie będzie idealna na każdą gór. Jednakże pamiętajcie, że obojętnie co wybierzecie, to najważniejsze, żeby czerpać z tego przyjemność!